OH inilah penyokong saya... meh join skali!

Sunday, November 25, 2012

PREVIEW: Istanbul Aku Datang


HEY GUYS,
Aku tak sangka aku akan pergi tengok wayang. Yelah, siapa sangka ada orang sudi belaja. Fully OK. Thanks kat kakak aku yang sudi belanja makan sekali.

Seperti dalam tajuk di atas, aku pergilah tengok cerita Istanbul Aku Datang. Wow. Superb. Cerita ni memang best. Aku boleh bg  mark. Lama sudah aku menanti malaysia produce sesuatu yang sangat berkualiti seperti cerita ni. Funny, humor, senang kata penyampaian memang berkesan. Kualiti video pun memang patut dipuji.



OK, ini kesimpulan yang aku boleh buat:

Cerita ini mengisahkan tentang Dian, dia seorang blogger yang funky dan cantik. Mungkin sedikit liberal, jika dilihat pada cara penyampaian watak, dia tidak menunjukkan seorang yang memahami norma agama. Dian seorang yang berperibadi manja, datang ke Istanbul semata- mata untuk menjalankan misi peribadinya, dia ingin ke Istanbul untuk dilamar oleh Azad, teman lelakinya. Dian merancang segala- galanya termasuk mengambil kursus pengajian bahasa turki selama 3 bulan di sana sambil itu niat asalnya juga untuk merapatkan dirinya dengan buah hatinya.

Sebuah perjalanan cerita yang kelakar, dian tidak menyangka yang dia terpaksa menyewa jauh dari Azad. Sedang puas mencari, akhirnya dia mendapat sebuah apartment. Apartment tu memang cantik. Kalau aku, aku pun akan sewa tu. So, Dian yang membutang mata, terus setuju untuk menyewa. Tapi dia memang tak menyangka yang dia telah ditipu. Rupanya rumah tu memang dah ada penyewa. Lelaki pula tu. Harris nama dia... Adoi~ So, nak jadikan cerita, memang lawak la sepanjang cerita ni.

Dian terpaksa merahsiakan kekalutan tersebut. Yela mana manis lelaki dan perempuan bersedudukan. Berdua pula tu. So akhirnya kantoi… dan Azad pula mengamuk dan menghina Dian sebagai perempuan jalang. Menyirap juga aku. Memang mulut puaka si Azad ni… bisik aku… dan… Dian pun kemudian ajak si Azad ni untuk berbincang. Tapi Azad enggan & kantoi la si Azad ni rupa2nya curangcurang… Dian tidak menyangka Azad berubah. Azad pula beri alasan dia kesunyian & perlukan orang lain untuk penuhi kesunyian dia. So, anda fikir, apa yang akan terjadi jika mereka berkahwin? Aku tak yakin mereka akan kekal bersama.

Akhirnya Dian memilih housemate dia sebagai suami.. Sebab lelaki yang macam itulah sesuai untuk dijadikan suami.

So, aku galakkan semua untuk tengok cerita ini *even aku xsure masih ada di pawagam lagi atau tak* memang best.

Tapi komen aku, dalam dunia realiti lisa & tomok tu dah berkahwin… mmg kurang selesa la aku as penontok tgk diorg peluk2… erkk… not ideal

RATE: 6/5 STARS... TERBAIK!

Thursday, November 22, 2012

syubhi


Hari tu aku mimpikan  seseorang. Seorang kawan lama dari sekolah menengah. Kami tidaklah rapat, tapi syubhi suka mengusik aku. Dia kasar, mungkin itu cara dia bergurau. Jauh di sudut hati aku walaupun aku tidak suka dia berkasar dengan aku, aku tahu dia ada jiwa yang baik. Tapi lama sudah aku tak berjumpa dengannya. Kami terpisah sejak kami selesai peperiksaan SPM.

Amat pelik, walaupun kebelakangan ini teringat pasal dia, tapi tidaklah sampai terbawa ke dalam mimpi. Dia datang ke kawasan mimpi aku, rumah lama. Setiap kali mimpi, aku akan termimpikan rumah sewa lama. Yelah, rumah itu sudah lama aku diami. Hampir 14 tahun aku membesar di sana. Mungkin mudah bagi dia untuk cari aku dalam kurungan memori aku. Waktu mimpikan Syubhi, aku nampak wajah dia putih, badan dia juga putih. Tapi tidaklah sepertimana aku kenal si Syubhi ni sampai putih melepak. Dia kelihatan sangat bersih, senyap. Dia tidak berkata apa- apa apabila aku bertanya. Hanya senyum, menggeleng dan mengangguk sahaja. Bila aku terbangun, aku terfikir lama mengenainya. Aku syak Syubhi sudah meninggal. Hanya dua kemungkinan sahaja muncul dalam fikiran aku. Sama ada Syubhi meninggal atau dia meminta tolong dari aku. Aku hampir percaya pada kemungkinan pertama. Ya, itulah yang membentuk keyakinan aku. Aku jadi sedih. Ramai kawan- kawan aku mati muda.

Lantas, aku terus dail emak. Bertanya pendapat beliau. Emak kata mungkin itu petanda dia dah tiada. Sedekahkanlah fatihah untuk dia. Mungkin dia perlukan doa aku dan mungkin dia hendak meminta maaf dari aku atas semua dosa- dosa dia. Pada aku yang lepas sudah- sudahlah, biarkan lepas. Aku tak mahu menaruh dendam atau tidak memaafkan orang lain. Jauh di sudut hati memang aku sayangkan semua kawan- kawan aku. Walaupun pada masa lampau dia selalu usik aku, aku tak kisah. Itulah kenakalan namanya. Kalaupun dia hutang dosa dengan aku, aku anggap itu sudah langsai, aku maafkan.

Mimpi ini membawa aku ke satu sudut baru. Kemaafan dan erti perpisahan.

Mati, siapalah yang sukakannya. Ia memisahkan roh dan jasad, hak dan tanggungjawab, tawa  dan kegembiraan. Tiada siapa yang tahu bilakah. Tiada siapa rela berpisah. Tiada siapa bersedia untuknya. Tragis, sungguh tragedi. Sesiapa akan menangis. Sama ada dia ataupun warisnya. Mungkin sudah terlambat, ada saki baki yang belum langsai. Soal hati mahupun tanggungjawab. Soalnya semuanya sudah terlambat.

Benarlah,
Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian.
Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh.
Serta
Berpesan- pesan terhadap hak,
Dan berpesan pesan terhadap kesabaran.

Dalam mengingat semua ini, aku sedih. Merenung semua kenangan, merenung semua kekhilafan. Masa lalu yang membentuk diri aku sekarang, masa lalu mengajar aku kehidupan. Aku juga adalah produk dari kesilapan aku membentuk diri aku, lantas memaksa diri aku insaf dan membetulkan di setiap sudut itu.

Taubat, itulah sebaik- baik jalan.

Syubhi, aku pasti kau tidak membaca ini. Tapi aku tetap merasai kehadiran kau. Biarlah dosa lalu itu berlalu. Aku sanggup memaafkan kau. Yang pasti, semua kenangan itu manis…

Alfatihah buat Syubhi, semoga tenang di sisi Allah. Amin