OH inilah penyokong saya... meh join skali!

Wednesday, January 12, 2011

sujud di atas 7 anggota

sebenarnya aku hari-hari dok risau tengok kenapa ramai orang tak serius pasal solat. yang tinggal tu lainlah... tapi yang solat tapi tak sah ni lagi teruk.

solat sebenarnya memerlukan ilmu yang cukup mendalam. baik kitab-kitab, hadith-hadith hinggalah fatwa pasal solat kita wajib ambil tahu.

sebenarnya, dalam solat, banyak perkara kita wajib ambil kira. dari niat, fokus, pergerakan, bacaan dan sebagainya. benar Islam agama mudah, namun, semakin ramai pula orang yang mengambil mudah urusan akhirat, apa lagi urusan dunia. aduhai, semakin ramai manusia malas di dunia ini, semakin ramai pula leka, alpa, dan masyuk dengan godaan dunia.

dalam solat, ada 1 perkara yang aku bimbang. kalau yang ini tak lepas, seluruh solat tak sah.

orang yang sujud wajib memastikan tujuh anggota sujudnya rapat ke bumi seperti yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. tujuh anggota ini ialah:
1. dahi(1 anggota),
2.hidung(1 anggota)
3.2 tapak tangan (2 anggota),
4.2 lutut (2 anggota),
5.setiap jari- jemari kaki (semua dikira 1 anggota).

al- Nawawi r.h berkata:
" jika seseorang tidak meletakkan salah satu daripada tujuh anggota itu, solatnya tidak sah."

Sheikh Ibnu Uthaimin r.h berkata:
"seseorang yang sedang sujud tidak boleh mengangkat salah satu daripada tujuh anggota badannya. ini kerana Rasulullah pernah bersabda:

aku diperintahkan supaya sujud di atas 7 anggota badan, iaitu dahi, dan baginda mengisyaratkan dengan tangannya ke arah hidung, kedua-dua belah tangan kedua-dua belah lutut dan jari-jemari kedua-dua belah kaki. -riwayat al-Bukhari.

apabila seseorang mengangkat salah satu daripada anggota sujud, sujudnya dikira batal. apabila sujudnya batal, sudah pasti solatnya batal.

so, inilah sebab mengapa solat tidak dapat menjauhkan kita dari dosa. silapnya dari diri kita sendiri...

rujukan: fatwa panduan solat

No comments: