OH inilah penyokong saya... meh join skali!

Monday, April 30, 2012

Ada Apa Dengan Sarapan?

 dalam bahasa inggeris, sarapan dikenali  sebagai breakfast yang membawa maksud berbuka puasa. berbuka puasa yang dimaksudkan ini ialah selepas tidur (dianggap sebagai puasa), kita makan. 


sedar atau tidak, ramai dalam kalangan kita yang kurang memberikan perhatian terhadap keperluan asas tubuh, terutamanya mengenai sarapan.

menjadi satu trend masa kini, ramai dalam kalangan masyarakat urban tidak mengambil sarapan sebelum memulakan aktiviti harian. 




tahukah anda, terdapat banyak manfaat sarapan. antaranya:
  1. sarapan dapat memenuhi keperluan nutrisi tubuh.
  2. sarapan dapat membantu kestabilan berat badan.
  3. sarapan dapat meningkatkan potensi otak.
  4. sarapan dapat menggalakkan kesihatan jantung.
cuba anda tidak mengambil sarapan. adakah anda dapat menikmati kesemua manfaat di atas? cuba anda songsangkan manfaat sarapan di atas. apakah hasil yang anda dapat?

  1. keperluan tubuh tidak dipenuhi. oleh itu, anda akan cepat letih, tidak bermaya & tidak produktif.
  2. tanpa sarapan berat badan anda tidak stabil. mungkin anda cepat gemuk ata terlalu kurus.
  3. tanpa sarapan anda akan kurang cerdik. anda akan dapati anda sukar untuk mengawal diri anda, anda pending sepanjang hari & anda akan kurang cerdik sepanjang hari.
  4. tanpa sarapan jantung anda kurang sihat. ia akan meningkatkan tekanan darah/ sebaliknya. 
menu sarapan:

berikut merupakan beberapa saranan sarapan (untuk orang berdiet). antaranya:

  1. Semangkuk oat dan nescafe
  2. Sekeping roti canai dan kuah dal dan secawan teh o
  3. 2 keping roti mil penuh , 4 sudu tuna dangan timun dan salad serta air soya.
  4. Semangkuk bijirin fiber dan secawan teh o
  5. 2 ketul popia basah dan segelas teh o
  6. 2 biji karipap kentang dan secawan nescafe 0
  7. 2 keping roti bakar serta jam dan segelas susu.
  8. 2 biji telur setengah masak dan secawan kopi.
sebenarnya, banyak benda yang boleh dijadikan sebagai sarapan anda. barangkali anda boleh untuk memilih makan secawan yogurt, meratah tomato 3-4 biji, dan sebagainya.

cuma anda kena pastikan yang setiap sajian anda mengandungi nutrisi yang bersesuaian dengan tubuh badan. tidak kira apa yang anda lakukan, sesibuk manapun anda, pastikan anda bersarapan. paling tidak pergilah singgah drive-thru McDonald/ kfc untuk mendapatkan sarapan anda. mudah kan? it will make your day :)

No comments: