OH inilah penyokong saya... meh join skali!


Tuesday, July 26, 2011

tips semasa puasa

as salam/ selamat sejahtera,

hi readers,
how are you today? hopefully good.

OK, untuk tajuk hari ni, aku nak memberi tips kepada korang. tips apa? tips bagaimana untuk korang xlesu ketika berpuasa...

mungkin ramai yang xtahu, setiap apa yang disumbat dalam perut memberikan kesan terhadap tubuh... kepada yang kuat lantak/ jenis 'lantaklah aku nak makan pe', barangkali ini tips yang muhasabah untuk korang... hahaha... ayat xleh nak belah tul la aku ni...

OK2,
ini merupakan senarai makanan& minuman yang korang perlu tolak jauh2 ketika brpuasa mahupun ini merupakan senarai etika untuk korang ambil perhatian...

1. air tebu

pergh! kalo time korang p bazar ramadhan, nampak pulak air tebu, azab oi kalo x beli... mula2 aku pun macam xpercaya kenapa xboleh minum air tebu time2 berbuka ni ek? sebenarnya aku dapat tips ni dari cikgu biologi aku dulu... dia kata air tebu ni walaupun air tebu ni mampu memberikan tenaga sebab manis atau dalam bahasa kasarnya korang ni sebenarnya minum air gula..wakaka... tu bukan sebabnya... sebabnya air tebu kurang baik untuk tubuh badan kita ble kita sedang berpuasa sebab boleh melemahkan badan...




kedua,
ikan masin & ikan bilis...
ikan masin ni nampak cm bez je time puasa2 ni kan... lg2 kalo time tu makan nasi lauk lemak cili padi, xpun sambal tumis... pergh.. dahsyat tul godaan ikan masin ni... kalo korang mintak reason dari aku, aku pun xmampu nak beri penjelasan lanjut, sebab? sebab ni bukan kerja aku... wakaka... xde r... ni pun pesan cikgu aku pun... aku ni kalo berpuasa memang cuba elak makan ikan masin sebab ikan masin mengandungi garam yang berlebihan... lagipun ia akan buat badan kte lesu...


ketiga,
air batu...
OK.. yang ni memang melampau... xkan r xleh langsung der??? wa dah r haus ni, kalo p bazar, mana x cair kalo nampak ais der??? ha! ni memang korang dah tau kan? tp wat derk je ble puasa kan? hahaha... aku pun mmg xleh nak elak kalo nampak ais... kalo time xpuasa pun kal nampak ais, berlari der p bli/ ambil cawan... hahaha... FYI, ais mampu melemahkan tubuh kita ble kita meminumnya... dan kalo korang nak tahu, ais juga boleh meyebabkan saraf lemah & korang juga mungkin boleh mengidap sakit saraf... so fikir2kanlah...

p/s: sebenarnya, aku ni cam malas nak menulis...tp idea dah ade ni, tulis je la kan, supaya pe yg difikiran x lesap cmtu je... hihihi

No comments: